Trening siłowy jako motywacja do pracy nad sobą. Czy na siłowni można ćwiczyć charakter?

Trening siłowy jako motywacja do pracy nad sobą. Czy na siłowni można ćwiczyć charakter?

Jak siłownia kształtuje charakter?

Siłownia jest dzisiaj jednym z najczęstszych sposobów uprawiania sportu. W niektórych środowiskach stało się to swego rodzaju modą. Mówi się, że "w zdrowym ciele zdrowy duch". Czy poprzez trening siłowy można kształtować charakter? Przeprowadziłem rozmowę z Jakubem Wilkiem, który od pięciu lat trenuje regularnie na siłowni, a obecnie przygotowuje się do zawodów w trójboju siłowym. 

 

Czy trening siłowy może pomóc w zdrowiu fizycznym?

"Wady postawy można skorygować poprzez wzmacnianie słabych mięśni. Większość ludzi w tym momencie, z racji na prowadzony styl życia, ma bardzo słabo rozwinięte mięśnie odpowiadające za stabilizację sylwetki. Ja na przykład, przez całe życie miałem bóle kręgosłupa. Było tak, aż nie zacząłem chodzić na siłownię, podciągać się i wzmacniać mięśnie grzbietu. Dzięki treningowi na siłowni możemy mieć świetne efekty, jeśli chodzi o poprawę sprawności kręgosłupa oraz tego czy się garbimy, czy nie. Wszystko jednak trzeba robić z głową i odpowiednim umiarem. Każdy sport uprawiany czy to zawodowo, czy to w sposób półwyczynowy niekoniecznie będzie dla nas zdrowy. Sport siłowy, siłownia, mądrze przeprowadzane są dla nas bardzo zdrowe. Siłownia może też pomóc w walce z nadwagą czy otyłością. Ćwiczenia siłowe pomagają w pozbyciu się tkanki tłuszczowej. Żeby tak się stało, trzeba pamiętać o diecie, która odgrywa tu decydującą rolę."

Czy kształtowanie sylwetki może pomóc w kształtowaniu charakteru?

"Trening siłowy polega w gruncie rzeczy na tym, że trzeba w jakimś stopniu zniszczyć swoje ciało. Trzeba dostarczyć mu bodźca i się zmęczyć, żeby przyniosło to porządany efekt. Ma to duże przełożenie na budowanie tak zwanego mentalu. O ile sporty takie, jak: piłka nożna, siatkówka, koszykówka, w których ten ból nie jest aż tak konieczny do uzyskania zmierzonego efektu, to w pracy siłowej  jest on niezbędny, żeby dojść do czegokolwiek. Jeżeli nie przechodzimy przez kolejne bariery bólu, to stoimy w miejscu. Myślę, że siłownia jest jednym z najlepiej kształtujących charakter sportów."

Jak zacząć trenować na siłowni?

"Przede wszystkim na każdej siłowni musi być instruktor czy trener personalny, który powinien się w odpowiedni sposób zająć osobą, która przychodzi tam pierwszy raz. Jeśli taki instruktor sam nie podejdzie, warto znaleźć go na siłowni i podpytać, jak zacząć poprawnie technicznie wykonywać konkretne ćwiczenia. Kolejną ważna sprawa - warto poszukać na YouTube czy na TikToku różnych kanałów związanych z siłownią, dzięki którym można zdobyć naprawdę dużo wiedzy. Trzecia sprawa, to znajomi. Na pewno każdy ma jakiegoś znajomego, który trenuje siłowo. Dużo łatwiej jest zostać wprowadzonym przez znajomego w treningi na siłowni, niż przyjść tam samemu. W ogóle dużo łatwiej się ćwiczy z kimś znajomym. Czwarta rzecz: na siłowni są inni ludzie, którzy trenują tam od jakiegoś czasu. Niektórym wydaje się, że jak pojawiają się na siłowni po raz pierwszy, to będą obiektem kpin. Naprawdę nikt z tych bardziej doświadczonych nie będzie się z nich śmiał, bo są słabsi czy nie wykonują poprawnie ćwiczeń. Przecież każdy z nas doświadczonych tak samo kilka lat wcześniej zaczynał, też był kiedyś nowicjuszem. To nie wstyd podejść do "wielkiego chłopa" i zapytać go jak robić "ławę"[1], jak martwy ciąg, żeby nie zrobić sobie przy tym krzywdy.  To od jakiego sprzętu czy ćwiczenia powinna zacząć osoba, która się kompletnie na tym nie zna, zależy od kilku czynników. Na przykład zależy od tego, co chciałaby osiągnąć. Czy naszym celem jest poprawa sylwetki, rozbudowa mięśni, zwiększenie siły, czy po prostu rozładowanie stresu, albo dobra zabawa. Dobór ćwiczeń i formy treningu jest też zależny od sprawności, jaką w danej chwili się posiada oraz od czasu, jaki można i chce się przeznaczyć na treningi. Przede wszystkim na początek nie powinno się korzystać z maszyn. Na maszynach nie funkcjonują mięśnie stabilizujące, a to one tak naprawdę odpowiadają za to, że ruch jest prowadzony stabilnie, a także za to, że postawa się koryguje. Te mięśnie, chociaż małe i niewidoczne, są bardzo istotne. Dlatego należy zacząć od wolnych ciężarów albo od własnej masy ciała. Ja jestem zwolennikiem treningu z wolnymi ciężarami, dlatego, że łatwiej jest tam zwiększać swoje możliwości i szybciej widać postępy. To jest moje subiektywne zdanie, ale wydaje mi się, że to po prostu daje lepsze samopoczucie, niż robienie pompek. Szczególnie, że bardzo często jest tak, że początkująca osoba nie jest w stanie zrobić pompki. Tymczasem sztanga waży 20kg, a przeciętny mężczyzna około 80kg. Trening na wolnych ciężarach odradzam jedynie osobom przed 14. rokiem życia. Tutaj większość trenerów zaleca ćwiczenia z własną masą ciała. W tym wieku, dla prawidłowego rozwoju, zdecydowanie wystarczą pompki, przysiady, podciąganie i bieganie."

Czy warto ćwiczyć na siłowni?

To już pozostawiam do oceny Wam, Czytelnikom. Moim zdaniem warto chociaż spróbować treningu fizycznego. Muskulatura czy korygowanie nieprawidłowej postawy to być może ulotne pozytywy obecności na siłowni. Ale charakter? O jego wyrobienie zawsze dobrze się starać. Systematyczność i regularność w ćwiczeniach na pewno wpływa nie tylko na wzrost naszej siły i wytrzymałości, na korektę postawy, na nasze lepsze samopoczucie i zdrowie. Te cechy przyczynią się też do wyrabiania w sobie dobrych nawyków, które są budulcem charakteru. Charakteru, który w życiu przydaje się każdemu mężczyźnie w naprawdę różnych sytuacjach.   

[1] "Ława – ławka do wyciskania, często niepoprawnie nazywana płaską. Może być to także ławka regulowana, np. do wyciskania głową w górę." W tym wypadku także nazwa samego ćwiczenia "wyciskanie sztangi w leżeniu na ławce poziomej". "Żargon na siłowni. Poznaj kulturystyczny slang: co to znaczy?" SFD.pl - Zadbaj o swoją formę. Porady treningowe, dietetyczne i suplementacyjne. Data dostępu 18.11.2023. https://www.sfd.pl/art/Lifestyle/zargon_na_siłowni._Poznaj_kulturystyczny_slang:_co_to_znaczy__-a4304.html.

 

 

Piotr Walczak

HTML Button Generator